Pagina's

2 april 2009

Fred Vargas - De eeuwige jacht




Wat? Het eeuwige leven voor de een, de directe dood voor de ander.

Wie? Fred Vargas (Parijs, 1957) is archeologe van opleiding en won verschillende prijzen voor haar misdaadromans.

Genre: misdaadroman

Sterren: ****


'Wel, mijn Heer. Ik heb mijn entree nog niet gemaakt
Of een onredelijke toorn bereidt mijn val.
Is dat uw clementie, die men mij aanbeval?
Is het mijn geboorte, waarom ik wordt gelaakt?'
Adamsberg nam verbijsterd de laatste treden zonder enig geluid te maken.
'Is het mijn fout dat ik het licht heb aanschouwd
Niet ver van uw vallei? Of is het een affront
Dat mijn jeugd zich afspeelde op dezelfde grond?'


Recensie: Welkom in de wondere wereld van commissaris Adamsberg. Waar een kat, luisterend naar de naam De Bol, dienst doet als speurhond. Waar een geest rondwaart in een pas aangekocht huis. Waar herten het hart wordt uitgesneden en blauwe was de sleutel van het mysterie is. Waar het eeuwige leven nog echt zou kunnen bestaan. Welkom.

Dat Fred Vargas aparte boeken schrijft, wisten we al langer. Ze hanteert een grappige stijl en laat haar Adamsberg schijnbaar zijn eigen gangetje gaan zonder zich al te veel aan te trekken van de gangbare vereisten van het genre. Adamsberg en zijn team opereren in een soort vacuüm waar elke aanname, hoe gek ook, mogelijk is, en zelfs geloofwaardig overkomt. Ook nu weer volgt het onderzoek naar de moord op twee straatboeven een op zijn zachtst gezegd ongewoon spoor. Op de koop toe krijgt Adamsberg een nieuwe helper in zijn team, één die spreekt in verzen, en hem terugvoert naar zijn jeugd in de Pyreneeën. Genoeg stof voor een nieuw wonderbaarlijk verhaal. Vargas lezen, dat doe je in een continue staat van verwondering.

Meer van Fred Vargas: De omgekeerde man
Links: wikipedia (Frans of Engels) - crimezone.nl - verschillende recensies van Gerd Boeren en Ine Jacet - Uitgeverij De Geus
Google Maps: De eeuwige jacht op de wereldkaart

De eeuwige jacht van Fred Vargas - oorspronkelijke titel Dans les bois éternels - werd uitgegeven door De Geus in maart 2009, vertaald uit het Frans door Rosa Pollé.
409 bladzijden, isbn 9789044510126

Geen opmerkingen: