Pagina's

20 april 2010

Drie maal getekend




- Ik weet 't. Zoals het hoort. Doet u niks zoals 't hoort?
- Nee.
- Is dat niet lastig bij de politie?
- Ja.
- Wat doet u voor onreglementairs?
- Ik ga niet naar mijn kantoor. Ik loop. Daarna droom ik. En dan loop ik weer. Als ik op kantoor ben, teken ik.
- Hoe gaat u met uw dossiers om?
- Dat heb ik net verteld.
(uit De vier stromen - Baudoin-Vargas)


Veel beeldromans ('strip' klinkt zo oneerbiedig) worden hier normaal niet geconsumeerd, maar tegen een dreigende leesdip doen ze wonderen. Als lettertjes niet meer boeien, gaat niets boven prentjes.

Eerste in de reeks van drie was Birma van Guy Delisle (***), een Canadees die met zijn vrouw, die voor Artsen Zonder Grenzen werkt, de wereld verkent. Een jaar lang verbleven ze in Birma, een land dat alleen in het nieuws komt wanneer oppositieleidster Aung San Suu Kyi nog maar eens huisarrest bijkrijgt van de kolonels die het in het land voor het zeggen hebben. In het boek speelt ze zelf geen rol, maar wel haar huis, dat zich op een paar straten afstand van Delisles huis bevindt. Hij probeert tot bij haar te geraken, maar wordt tegengehouden door soldaten. Zo maakt Delisle bijna terloops duidelijk hoe het er in het land aan toe gaat. Steeds vanuit zijn eigen oogpunt, vaak grappig, maar op de achtergrond steeds de censuur en armoede waar de Birmezen mee te kampen krijgen.

Kaas, gepubliceerd in 1933, is een klassieker in de Vlaamse literatuur, net als een paar andere werken van Antwerpenaar Willem Elsschot. Striptekenaar Dick Matena, die zich eerder al aan Reves De avonden waagde, verbouwde in 2008 ook Kaas (****) tot een beeldroman, waarin de volledige oorspronkelijke tekst is verwerkt. Hoofdfiguur is Frans Laarmans, een eenvoudige klerk die gelokt door de sociale status besluit vertegenwoordiger te worden in Hollandse kaas. Een echte verkoper worden gaat echter niet zonder slag of stoot. Mooie tekeningen, die het verhaal uitmuntend aanvullen.

Tot slot, De vier stromen van Baudoin en Vargas (***). Die laatste schreef het scenario en liet daarvoor haar gekende speurder, commissaris Adamsberg (zie ook o.a. De omgekeerde man en De eeuwige jacht), een moordzaak oplossen. Slachtoffer is een straatboefje, wiens vriend en mededader Grégoire nu opgescheept zit met een gedroogde vogelpoot en een kattenschedel. Het lijkt soms of Baudoins inktpot is omgevallen, maar het verhaal is typisch Vargas: aparte figuren, een aparte moordzaak en een exquise Adamsberg.

Smaakt toch naar meer, al die prentjes.

Birma van Guy Delisle verscheen bij Oog & Blik in 2008 (isbn 9789054922285).
Willem Elsschots Kaas, een beeldroman door Dick Matena verscheen bij Athenaeum - Polak & Van Gennep in 2008 (isbn 9789025363390).
De vier stromen van Baudoin - Vargas verscheen bij Sherpa - Oog & Blik in 2006 (isbn 9075504624).

Geen opmerkingen: