Pagina's

25 juli 2010

Alessandro D'Avenia - Wit als melk, rood als bloed



Waarom geef ik om Beatrice? Dat is lastiger. Ik heb nog geen antwoord gevonden. Zij heeft iets geheimzinnigs. Iets extra's wat ik niet kan doorgronden. Een rood mysterie, zoals het mysterie van de zon die opkomt en de nacht vlak voor de dageraad nog donkerder maakt. Zij is gewoon mijn droom, punt uit, daarom kan ik het niet uitleggen.


****


Leo is zestien, en stiekem wanhopig verliefd op Beatrice. Zijn wereld stort in wanneer hij hoort dat ze ongeneeslijk ziek is. Ze heeft leukemie, en zelfs zijn eigen bloed, dat hij in de kliniek gaat aanbieden, kan haar niet helpen. Dat is in het kort het verhaal van Wit als melk, rood als bloed, debuutroman van dertiger Alessandro D'Avenia. Hij kruipt in het hoofd van een puber die geconfronteerd met zijn eerste echte verliefdheid alle andere dingen laat schieten. D'Avenia balanceert soms op de grens van het goedkope sentiment, maar gezien Leo's jeugdige leeftijd komt dat zeer ontwapenend en authentiek over. Ach, die puberjaren, waar zijn ze toch gebleven? 

Wit als melk, rood als bloed van Alessandro D'Avenia - oorspronkelijke titel Bianca come il latte, rossa come il sangue - verscheen bij Cargo in 2010, vertaald uit het Italiaans door Manon Smits.
256 blz, isbn 9789023458302

Geen opmerkingen: