Pagina's

15 juli 2012

Andrej Longo - Wie heeft Sarah vermoord?



Ik had Sarah nooit gekend, maar toch kon ik me niet voorstellen dat ze nu dood was. Het was heel vreemd en ik kon het niet begrijpen. Maar misschien was er wel niets te begrijpen, misschien kwam het doordat ik het lichaam zelf had gevonden en het niet gewend was.

****

Heel af en toe krijg je een misdaadroman in handen die niet van het ene lijk naar het andere flitst, geen dramatische plotwendingen kent, geen lesbische huurmoordenaar in de hoofdrol heeft, en zelfs niet overdreven opwindend is, maar die in alle rust en eenvoud fascineert en een gevoelige snaar raakt. Ik hoop dat Wie heeft Sarah vermoord? een vervolg krijgt, want dat verdient de jonge agent Acanfora wel, die zijn eerste moordzaak krijgt voorgeschoteld en daar zeer van onder de indruk is. Vooral omdat het slachtoffer een jongedame is die hij bij leven ook wel had willen ontmoeten. Verder laat ik de titel maar voor zich spreken. Wie heeft Sarah vermoord? is een verademing voor de crimi-liefhebber, en ook een beetje thuiskomen als je van Italiaanse literatuur houdt.

Wie heeft Sarah vermoord? van Andrej Longo - oorspronkelijke titel Chi ha ucciso Sarah? - verscheen bij Serena Libri in 2012, vertaald uit het Italiaans door Welmoet Hillen.
203 blz, isbn 9789076270722

Geen opmerkingen: