Pagina's

8 maart 2013

Antti Tuomainen - De genezer



Johanna had me over de Genezer verteld. Ze had de eerste e-mail meteen na de moord op dat gezin in Tapiola ontvangen. De Genezer, een pseudoniem alleen, eiste de verantwoording op. Hij deelde mee dat hij wraak nam namens de gewone mens, dat hij de laatste stem der waarheid was in een wereld die op de ondergang afstevende, de genezer van een zieke aardbol.

**

De combinatie 'Fins' en 'misdaadroman' bracht De genezer op mijn leesstapel (wellicht met Harjunpää nog vers in het geheugen). De aankondiging 'apocalyptisch' op de cover ontsnapte helaas aan mijn aandacht. Ik moet maar eens ophouden boeken te kiezen op het gevoel alleen.

In wezen is De genezer een doorsnee thriller. Een journaliste is verdwenen en haar man, een dichter, gaat naar haar op zoek. Johanna bleek bezig aan een artikel over een seriemoordenaar in Helsinki. En daar begint, voor mij althans, de miserie. De Genezer, zoals de moordenaar zich laat noemen, is een milieuactivist die wraak neemt op politici en industriëlen die zich indertijd niets aantrokken van alarmkreten over het veranderende klimaat. En nu moeten Helsinki en de wereld met de gevolgen leven: overstromingen, stormen, een immense vluchtelingenstroom en een ontwrichte maatschappij. De chaos heerst in Helsinki. Bewakingsfirma's schieten als paddenstoelen uit de grond, bemand met niet meteen de meest zachtaardige mensen. De politie is onderbemand en gedemotiveerd, en kan weinig of niets doen.

Science fiction is sowieso niet mijn favoriete genre. Aan dit soort doemdenken heb ik een nog grotere hekel. Misschien komt er inderdaad ooit een klimaatoorlog, en misschien heerst dan de chaos in Europa. Misschien is het naïef om te denken dat zoiets niet kan. Maar voorlopig doe ik mijn best om het klimaat wat te sparen, en kan ik er alleen maar het beste van hopen.

De genezer van Antti Tuomainen - oorspronkelijke titel Parantaja - verscheen bij AW Bruna in 2013, vertaald uit het Fins door Annemarie Raas.
205 blz, isbn 9789400501188

Geen opmerkingen: