Pagina's

6 mei 2015

Joshua Ferris - Weer opstaan op een christelijk tijdstip



'Geïrriteerd?' zei ik. 'Ze hebben een website voor mijn praktijk gecreëerd, een Facebookpagina geopend onder mijn naam, hebben zonder toestemming foto's van me gemaakt, creepy foto's, en nu gebruiken ze mijn naam om over het hele internet commentaren achter te laten, me bij een of andere religie te betrekken, en de enige wettelijke claim die ik kan doen gelden is dat ik geïrriteerd ben?'

***

Iemand creëert een online-identiteit voor de New Yorkse tandarts Paul O'Rourke, inclusief website, twitteraccount en forumpseudoniem. Paul, een overtuigde atheïst met een sterke voorliefde voor godsdienstige gezinnen en hun dochters, gaat er op advies van zijn advocate niet al te sterk tegenin - dat zou averechts werken. De drie dames in zijn praktijk, waaronder één ex en één overtuigde kerkganger, begrijpen er niets meer van en denken dat Paul zelf achter de accounts zit. De daaruit voortkomende verwikkelingen zijn best grappig, tot Paul een nazaat blijkt te zijn van een oud bijbels volk waar nooit iemand van gehoord heeft. Ferris geraakt op dat moment de weg kwijt en begint pagina's lang te filosoferen over godsdienst en geloof. Een einde in mineur, kortom.

Weer opstaan op een christelijk tijdstip van Joshua Ferris - oorspronkelijke titel To Rise Again at A Decent Hour - verscheen bij De Arbeiderspers in 2015, vertaald uit het Engels door Dirk-Jan Arensman.
343 blz, isbn 9789029589925

Geen opmerkingen: