1 november 2017

Oktober in het kort

Patrick Conrad situeert zijn thrillers graag aan de rand van de samenleving: tussen junkies en hoeren, tussen versleten flikken en boekhouders in bruine kroegen. Dat wil wel eens botsen met de Antwerpse middenklasse, zoals de leraren en galerijhouders die Residentie Van Artevelde bevolken. Een gruwelijk verminkt lijk zorgt er voor opschudding.
(Uitgeverij Vrijdag, 2017,***)

Friedrich Dürrenmatt wordt tot de grote Zwitserse schrijvers van de twintigste eeuw gerekend. Uitgeverij Athenaeum bracht recent enkele werken van hem uit, waaronder De verdenking . Een doodzieke politiecommissaris verdenkt een dokter ervan een nazi-kamparts geweest te zijn, en waagt zich in het hol van de leeuw. Beklemmend boek.
(Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2017, ****)

Een groot succes, want al in verschillende talen vertaald, is Het hart van het kwaad van de Italiaan Luca D'Andrea. Het boek heeft alles in zich om er een Hollywood-blockbuster van te maken: een Amerikaans hoofdpersonage, een spannende openingsscène, een oud moordmysterie, een de rangen sluitend bergdorp, een vleugje horror, en veel plotwendingen. Het verhaal dendert voorbij. Helaas is D'Andrea vergeten zijn personages wat diepgang mee te geven.
(Xander, 2017, ***)

Lijken in de kast van Francesco Recami is een vermakelijke misdaadroman, deel twee in een nieuwe serie. Lees hier de recensie.
(Serena Libri, 2017, ****)

Een aanrader in de categorie Tragikomedie is de reeks autobiografische romans van Joachim Meyerhoff, met eerder Wanneer wordt het eindelijk weer zoals het nooit is geweest en  Ach deze leegte, deze verschrikkelijke leegte. Het recent verschenen Amerika, eigenlijk het eerste deel van de trilogie, is iets minder boeiend dan de andere twee.
(Signatuur, 2017, ***)

Over Teruggeworpen van Donatella di Pietrantonio tot slot lees je hier later meer.
(Serena Libri, 2017, ***)

Geen opmerkingen: